Erik de Zwart boeken

Erik de Zwart boeken: (Amsterdam, 16 juni 1957) is er vroeg bij. Al op zijn vijftiende verzorgt hij zijn eigen drive-in show op scholen, in clubs en buurthuizen. Na twee jaar oefenen bij de ziekenomroep van de VU richt de 21-jarige De Zwart samen met Ruud Hendriks de eerste kabelpiraat van Nederland op: Radio Unique. Het tweetal mag enkele maanden voor zeezender Caroline aan de slag (Erik onder de naam ‘Paul de Wit’) waarna De Zwart wordt opgemerkt door Radio Veronica. Na een woelige periode van piraterij begint hij in 1980 met Veronica’s Muziek voor Miljoenen op Radio 4.

Boeken voor uw evenement 

Een jaar later volgt zijn tv-debuut – eerst als presentator van Nederland Muziekland, later van het legendarische Countdown. Postzakken vol brieven van treurende fans worden bezorgd wanneer De Zwart, na één jaar Countdown, in mei 1984 vertrekt naar de TROS om daar Popformule te presenteren. Na twee jaar is de diskjockey echter alweer terug bij Veronica. Deze keer doet hij de internationale uitzendingen van Countdown en begint hij met het programma waarop hij zozeer zijn stempel zou drukken, eerst op de radio en later op TMF: de Nederlandse Top 40.

Na twaalf jaar Veronica in het publieke bestel kiest De Zwart in 1992 voor het commerciële pad. Als de radiomaker samen met Lex Harding Radio 538 opzet kiest hij voor het grote geld. Maar niet zonder boodschap: Een functie van Radio 538 is om jongeren maatschappelijk bewust te maken, aldus De Zwart. De commerciële ‘kwajongens’, zoals ook ex-Veronicapiraten als Rob Out, Ruud Hendriks en Willem van Kooten, hebben geleerd om naar mensen te luisteren, te zien wat hen bezielt.

De 538-grondlegger blijft presenteren – de Top 40 op vrijdagmiddag – maar combineert dit al snel met de functie van programmaleider en vanaf 1 april 1995 volgt hij Harding op als algemeen directeur. Nog ruim zeven jaar zet talentscout De Zwart zich in voor het meest succesvolle station van Nederland.
Dan, in de zomer van 2002, doet John ‘Talpa’ de Mol hem een “geweldig” aanbod. Voor Talpa Radio International mag De Zwart het aangekochte Noordzee FM en Radio 10 Gold nieuw leven inblazen en stations opzetten in het buitenland. De radiodirecteur over zijn omstreden overstap: “Ik pas niet meer bij de doelgroep van Radio 538. Het station is volwassen geworden en heeft papa niet meer nodig.” Bovendien: “Ik ben 45 en wil nog een keer mijn kunstje doen.” Een kunstje is zeker nodig om van Talpa’s Noordzee FM en Radio 10 FM weer goudmijntjes te maken. De microfoon verruilt De Zwart dan ook voor fulltime zakenmanschap.
De radiomakelaardij komt neer op drie cruciale factoren, weet de ervaren De Zwart (die overigens geen enkel marketingdiploma bezit): bekende dj’s, een goede FM-frequentie en flinke marketing. Als eerste zet haalt hij daarom de grote namen Gordon en Robert Jensen voor miljoenensalarissen binnen bij het “ingeslapen” Noordzee FM. Controversiële namen, die volgens De Zwart wel passen in het piratenbeeld.

Boeken voor uw evenement 

De Zwarts piratenverleden steekt ook de kop op tijdens zijn eenmansoorlog tegen de herverdeling van de etherfrequenties. In de aanloop naar de frequentieveiling in mei 2003 zet hij zijn reputatie als criticus van “de bevoordeling van de publieke omroep” kracht bij – waarom moet hij zijn eigen station ‘terugkopen’ terwijl de publieken hun frequenties gratis krijgen? De Zwart verliest: geen FM-frequentie voor zijn Radio 10 FM. Dit station wordt overigens een paar dagen later alsnog gered wanneer Sky Radio, dat FM-frequenties bezit door het hele land, de zender overneemt.
Voor Talpa richt De Zwart verder in Denemarken het station Radio 100FM op, dat uitgroeit tot de succesvolste zender van het land. In België keert hij het tij voor het moeizaam lopende 4FM. Nadat Talpa ook Radio 538 overneemt, vertrekt De Zwart eind 2005 bij het mediabedrijf. Zijn ‘kunstje’ acht hij voltooid nu de radioafdeling uitgebouwd is en bovendien reiken zijn internationale ambities verder dan die van De Mol.

Anno 2006 is de radiomiljonair aandeelhouder in verschillende bedrijven op het gebied van nieuwe media, waaronder Mobilaria (mobiele internetradio streaming via GPRS en services voor omroepen) en Mobiel TV (interactieve tv-omroep via internet op mobiele telefoons). De radioman die bewezen heeft dat hij jongeren kan bereiken koestert hoge verwachtingen van mobiele televisie, die volgens hem naadloos aansluit bij “the way of life” van de jonge generatie.

Tevreden blikt Erik de Zwart terug op zijn verdiensten: “Radio is showbusiness geworden.” Die ontwikkeling initieerde hij toen hij in 2000 voor Radio 538 Edwin Evers wegkocht bij de KRO – sindsdien werden radio personalities grootverdieners – en voltrok hij met zijn zakelijke avonturen bij concurrent Talpa. De charme eraf? Integendeel, vindt De Zwart: “De radio-industrie is volwassen geworden. Wij commerciëlen hebben laten zien dat je veel meer met radio kunt doen.” De intrede van het grote geld in radioland wordt De Zwart vaak kwalijk genomen. Maar, wuift hij de verwijten weg: “Mijn bijdrage is dat er weer over radio wordt gepraat.”

Boeken voor uw evenement 

Sinds 28 april 2008 is de oud-Veronicaan terug bij Radio Veronica; als stationvoice is zijn stem te horen in alle vormgeving.

Download PDF

Erik de Zwart Boeken

Heeft u vragen over beschikbaarheid, prijzen of het boeken van artiesten? Neem dan gerust contact met ons op! We sturen altijd binnen 24 uur een passende reactie of vrijblijvende offerte.

Info & boeken 085-4013459